fredag 10. desember 2010

Den gode jul

Når det nærmer seg jul ønsker vi hverandre god jul! At noen ønsker oss en god jul er godt å vite, men det er ikke sikkert at det blir slik. Kanskje det er noen som mener at jula er en vanskelig tid og derfor ikke ønsker den skal komme i det hele tatt? Kanskje du mener at det bare er mas og styr med julen? Kanskje du ikke greier å glede deg fordi det er så mye krig og uro i verden? Litt mer fred kunne vi ha trengt. Ja,men hva gjør vi selv for å få mer fred i oss og rundt oss? Vi kunne for eksempel prøvd å tatt det litt mer med ro. I saktere tempo kommer alt litt bedre frem.Jeg tenker på alt som vi "må"gjøre før jul og hvorfor vi "må" gjøre det. Er det egentlig nødvendig? Jeg har mange ganger lurt på når jula egentlig kommer og hva som gjør at den kommer fortere og fortere år for år? Alle veit at Jesus ble født den 24 Desember. Den dagen flytter seg ikke. Ikke stedet heller. Det var i Betlehem ,i en stall og i en krybbe. Alt var i enkle kår. På den tiden tok alt mye lenger tid enn nå. De tre vise menn kom med gaver. De måtte antakeligvis skynde seg fordi de hadde lang vei å gå men de kom frem tidsnok likevel. Det virker som Det å kjøpe gaver for at alle skal få noe er vel noe nytt? Det var bare Jesusbarnet som fikk gaver. Barna trenger gaver for at de skal få en god start på livet. Alle ønsker barna alt godt. Men ikke Herodes . Han ville drepe Jesusbarnet fordi han var nok sjalu .Det er lenge siden. I dag er det annerledes å være barn. Hvis et barn får mer enn et annet kan de bli sjalu på hverandre. Derfor prøver vi voksne å være rettferdige. Er det rettferdig å gi like mange gaver og for like mye penger til alle barna i en søskenflokk? Jeg tror ikke det. Jeg mener at gaven bør være noe som barnet trenger. Vi har alle forskjellige behov. Jeg tenker at vårt behovet endres etter omstendighetene rundt oss. En ting kan ikke dekke mer en ett behov om gangen.Omstendighetene endres hele tiden. En omstendighet helt fri for forstyrrelser utenfra kunne kanskje være en fin gave å gi barnet. Kanskje et sitteunderlag med påskrift. En sjelden mulighet! Ute uten mobiltelefon! Jeg lurer på hvordan det ville ha vært hvis Jesus hadde blitt født under andre omstendigheter og hvilken gaver han hadde fått da? Tenk om han hadde blitt født 2010 år senere og kommet til Norge? Kanskje han ville ha blitt født i en taxi fordi det nærmeste sykehuset var nedlagt? Hvis foreldrene ikke hadde hatt penger å betale for turen, ville de antakelig blitt kjørt rett tilbake til asylmottaket. Der ville de nok hatt problemer med Storberget ,utenriksdepartementet og Nav. Kanskje de måtte søke tilflukt i en kirke etter hvert? Det er sannsynlig at de kom fra Sverige, Finland eller Polen. Mange snekkere søker lykken i Norge og slik var det kanskje også for Josef fordi han var arbeidsløs i hjemlandet.Han trengte jobb for å forsørge familien sin derfor dro de sikkert til Norge. Det var sikkert ikke lett for Maria heller . Hun var antakelig sykepleier. Begge ville nok fått seg arbeid og arbeidstillatelse etter hvert ,men barnehageplass til Jesusbarnet ville blitt verre å få. Like vanskelig ville det nok vært å få et sted å bo……. Kanskje de hadde bodd i en hytte uten innlagt vann og uten vei helt frem? De tre vise menn hadde nok funnet frem likevel. Kanskje de kom med sekken full av duppeditter slik at gutten kunne komme på nett? Ja slik kunne det kanskje vært. Resten av historien ville helt sikkert ikke blitt bedre etter hvert som Jesus ble eldre. Det er mulig at han ville blitt stemplet som et ”problembarn” i og med at han ikke var som alle andre. Kanskje han hadde blitt kamerat med Gelius også. Nei,huff! Jeg overlater til deg og din frie fantasi i å spekulere i hvordan historien kunne blitt videre………. Tilbake til nuet.Det er ikke alt vi kan forutse. Vi kan bare gjøre så godt vi kan utfra de forutsetninger vi har.Å reflektere er en gave. Vi kan faktisk bli klokere av å tenke og det igjen kan gi oss alt det vi vil ha, men vi må begynne der vi er. Vi må begynne her og nå, men vi må ta lærdom av fortiden. Jeg tror faktisk vi hadde bedre tid før, selv om vi hadde mindre av den. I min barndom arbeidet de fleste på Lørdag og jeg kan huske at mange også arbeidet på julaften. Jeg har også arbeidet på Lørdag, Søndag, jul, påske og i sommerferien. Jeg trivdes i mitt arbeid. Tid og lykke er derfor vide begrep. Jeg tenker at lykke er noe vi har og ikke noe vi lett får, men det er noe man opparbeider seg over et tidsrom. Min tanke er at hvis vi ikke er lykkelige før jul blir vi ikke lykkeligere av julefeiring eller av julegaver heller, men det går an å snu fokus. Se på de nære ting vi allerede har og ikke det vi ikke har. Jeg er sikker på at de fleste får en overraskelse.Det er slik å se i "forstørrelsesglass". De rikeste har ikke mest av det som koster mest. Kanskje det mest verdifulle er tanken, fellesskapet og opplevelsen? Tips for en gave er dermed gitt. Den kan være et dikt, en opplevelse sammen med, eller bare litt av din tid. Vær rik du også! Dette er min gave til deg; noen tanker, refleksjoner og noen sitater om tid,lykke og rikdom. Håp om Den gode jul! "Ta deg rolig tid til å være lykkelig. Tiden er ingen motorvei mellom vuggen og graven, men plass til å parkere i solen." Phil Bosmans "Det vesentlige ved lykken er ikke rikdom og nytelse, men aktivitet, den frie utfoldelsen av evner, samt vennskap med gode mennesker." Aristoteles Jeb 10.12.2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar